Menroutes

Menroutes op Schouwen-Duiveland

Kilometerslange dijken, overal water, moerassen. Maar ook strand, duinen, bos aan zee en een vriendelijk polderlandschap met mooie dorpen. Schouwen-Duiveland is de Kroon op Zeeland. Door onze vereniging zijn een aantal (toeristische) menroutes op Schouwen-Duiveland in kaart gebracht. Het zijn aantrekkelijke routes over doorgaans verharde wegen. De risico’s zijn beperkt, omdat er nauwelijks drukke wegen zijn. In zaai- en oogsttijd is het wat drukker met landbouwverkeer. Er zijn ruim voldoende overnachtingsmogelijkheden voor zowel paard als mens. Bespreek deze voordat u op stap gaat! In de routebeschrijvingen is de meest nabije accommodatie vermeld. Bij de VVV kunt u meer informatie opvragen.

Voor menroutes buiten Schouwen-Duiveland verwijzen wij u naar de Stichting Hippisch Toerisme Nederland.

Rondje Ouwerkerk (24km)
Vanuit buitenplaats De Goede Ree voert deze route naar het ringdorp Ouwerkerk en vervolgens naar de Kreken van Ouwerkerk. De kreken zijn de stroomgeulen van de dijkdoorbraak in 1953 die zich in de afgelopen vijftig jaar tot een prachtig natuurgebied hebben ontwikkeld. De tocht leidt langs het Watersnoodmuseum dat is gevestigd in de vijf Phoenix caissons waarmee uiteindelijk het laatste gat in de dijken werd gedicht. Via een optionele bosroute keert u terug naar het vertrekpunt.

De Gouweroute (36km)
Deze route is vernoemd naad de De Gouwe, een brede stroom die de scheiding vormde tussen  Schouwen en Duiveland. De tocht voert langs Ouwerkerk, het natuurgebied Dijkwater, door Dreischor, het lommerrijke Schuddebeurs en de stad Zierikzee. De route biedt keus uit 3 vertrekpunten:

1. Buitenplaats De Goede Ree, Ouwerkerk
  2. Museum Goemanszorg, Dreischor
  3. Manege Balans, Dreischor

Dreischor-Brouwershaven-Noordgouwe (26km)
De rit voert o.a. door de dorpen Zonnemaire, langs de haven van Bommenede en door het centrum van Brouwershaven.

1. Manege Balans, Zuidlangeweg 2, Dreischor
  2. Museum Goemanszorg, Molenweg 3 Dreischor
  3. Parkeerterreinen Brouwershaven, Poortdijkdam en Nieuwe Jachthaven

Zes dorpenroute (23km)
Deze route voert door de zes dorpen Ellemeet, Scharendijke, Elkerzee, Looperskapelle, Brijdorpe en Serooskerke. U passeert het natuurgebied Tureluur. Er zijn drie vertrekpunten:

1. Nabij Hotel Restaurant de Schelphoek Serooskerkseweg 24 Serooskerke
  2. Camping De Zwenk, Groeneweg 1 Ellemeet
  3. Camping Hakehoeve, Hakewekken 1 Ellemeet

Westhoekroute (40km)
Vertrekkend vanaf manege Grol in Renesse voert de tocht via het landgoed van Slot Moermond naar Burgh-Haamstede. U passeert de Boswachterij Westerschouwen (zie routebeschrijving voor sleutel). Van daar naar de haven van Burghsluis waar de havenmeester is gehuisvest in de koepel van de oude vuurtoren. Verderop langs de Oosterschelde staat de Plompe Toren, het laatste restant van het dorp Koudekerke, dat eind 16de eeuw in de golven verdween.

Klik hier voor kaart en routebeschrijving in PDF

Domeinenroute (drie routes van 4 tot 9km)
Het grootste bos in Zeeland is Boswachterij Westerschouwen, gelegen aan de westkust van Schouwen-Duiveland. Honderd jaar geleden was hier echter nog geen bos te zien. De Domaniale Duinen zoals het gebied toen nog heette waren één grote stuivende vlakte. In de 20e eeuw is er op de duinen een bos aangelegd van Oostenrijkse en Corsicaans dennen om de duinen te verstevigen. Dit bos maakt nu een deel uit van het natuurmonument 'Kop van Schouwen'.

Klik hier voor kaart en routebeschrijving in PDF

Strandroute Haamstede, Renesse en Scharendijke (19km)
De strandroute is toegestaan vanaf 15 mei tot 15 september tussen ’s avonds van 19.00 uur tot ‘s morgens 10.00 uur. Vanaf 15 september tot 15 mei onbeperkt de hele dag.
Enkele startpunten:

1. Parkeerplaats aan de Kampweg De Punt
  2. Parkeerterrein Rampweg
  3. Parkeerterrein op de Brouwersdam

Tureluurrit (18km)
Natuurbeschermers ontwikkelden aan de zuidkust van Schouwen het 'plan Tureluur'. De Prunjepolder is teruggegeven aan de natuur. Omdat het zoutgehalte en de vochtigheid plaatselijk erg variëren, is er een enorme verscheidenheid aan vegetatie. Het wemelt er weer van het waterwild en de weidevogels. Er is een uitkijktoren, een vogelkijkscherm en langs de Delingsdijk en de Inlaagweg zelfs een 'vogelboulevard'
De route kent drie vertrekpunten:

1. Recreatieboerderij Van Langeraad, Weelweg 3  Kerkwerve
  2. Camping De Zwenk, Groeneweg 1  Ellemeet,
  3. Camping Hakehoeve, Hakewekken 1  SR Ellemeet

Klik hier voor kaart en routebeschrijving in PDF

Doorgaande route Oost-West (36km)
De route vangt aan bij de sluizen in de Grevelingendam bij Bruinisse en loopt vervolgens via Zonnemaire, Brouwershaven en Burgsluis naar Neeltje Jans. Ooit was Neeltje Jans een zandplaat in de monding van de Oosterschelde, halverwege Schouwen en Noord-Beveland. Na voltooiing van de Oosterscheldekering kregen de elementen grip op Neeltje Jans. Weer en wind vormden een duinlandschap dat nu nog bijeen wordt gehouden door helmgras en duindoorn. Het is daarmee een van de jongste natuurgebieden van Zeeland. Neeltje Jans is onderdeel van Nationaal Park Oosterschelde.